We've seen these children, now its time to act

Jag snubblade nyss över en otroligt gripande video på youtube. Det är en dokumentär som handlar om en av världens värsta brottslingar. Vet ni vad han heter? Tror inte det, jag hade aldrig ens hört namnet innan. Hans namn är Joseph Kony, ett namn ni aldrig kommer glömma efter att ha tittat på dokumentären.
Kony driver en otroligt våldsam kampanj för att upprätta en teokratisk regering i Uganda, alltså vad Kony hävdar är en regering baserad på bibeln och de tio budorden som han kallar Lord's resistance army (LRA). För att ta sig dit använder han sig av vidriga metoder, varav den främsta är att kidnappa barn för att göra pojkarna till soldater och flickorna till sexslavar. I slutet på förra året skickade USA dit militär för att hjälpa till att lösa situationen, dock utan någon vidare framgång. Kony går än IDAG runt och fortsätter med dessa hemskheter då han ändrat taktik och gjort sig mer eller mindre omöjlig att hitta.

Den dagen Kony grips kommer han att åtalas på minst 33 punkter varav 12 brott mot mänskligheten (bla. mord, slaveri, sexuellt slaveri och våldtäkt) samt minst 21 krigsförbrytelser (bla. grym behandling av civilbefolkning, medvetet attackerande av civilbefolkning, plundring och tvångsrekrytering av barn till rebellarmén).

Kanske visste ni redan detta, men det gjorde absolut inte jag. Så SNÄLLA sprid denna video, gilla Invisible Childrens sida på facebook, signa upp er på deras hemsida, skriv ut posters och hjälp till att tapetsera din stad med nanmet Joseph Kony den 20:e April eller blogga om det. Vadsomhelst, allt handlar om att sprida hans namn! Ingen kan göra allt, men alla kan göra något! ♥


facebook sidan: http://www.facebook.com/pages/Invisible-Children-Inc/134962686546694?ref=ts&sk=wall
hemsidan: http://s3.amazonaws.com/kony2012/kony-4.html


Kommentarer
Postat av: A N G E L I J N A

http://www.youtube.com/watch?v=EfAY9GQiirI&feature=g-upl&context=G2b566c4AUAAAAAAAAAA LYSSNA/ GILLA!!!/ KOMMENTERA, SNÄLLA HJÄLP MIG FÖLJA MIN DRÖM,PUSS!

2012-03-08 @ 19:31:11
URL: http://angelijnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Kontakt [email protected]

Madeleine Gray, 20 år
En ganska (o)vanlig tjej från en byhåla i Dalarna som tagit sitt pick&pack och flytt utomlands. Första flytten stavades Dubai, numera är jag bosatt i landet "down under" där jag pluggar Event management och njuter av allt livet har att erbjuda.